درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 14:09   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پوستر دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  ملازاده سکاندار روابط عمومی بیمه دی شد
  ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه
  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد
  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
  روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  پنج عنوان شغلی جدید در حوزه روابط‌عمومی تعریف شد
  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌
  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه
  مرجعیت رسانه‌ای
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 9674صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 3 فروردین 1393 - 10:33
مدیریت یکپارچه اطلاعات و تاثیرات آن بر روابط عمومی
سیروس دهقان کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات - در این مقاله سعی بر آن است تا با بررسی دانش های متن کاوی و داده کاوی و همچنین روند پیشرفت تکنولوژی های نوظهور در فضای مجازی، تاثیر و کارایی این فناوری های نوین را در آینده روابط عمومی بررسی نماید. اینکه چگونه این تکنولوژی ها شیوه مدیریت ارتباطات را در آینده تغییر می دهند. عصر پیشین را دنیای اطلاعات می نامیدند؛ لیکن هم اکنون جهان مملو از اطلاعات شده است.
  

چکیده

در این مقاله سعی بر آن است تا با بررسی دانش های متن کاوی و داده کاوی و همچنین روند پیشرفت تکنولوژی های نوظهور در فضای مجازی، تاثیر و کارایی این فناوری های نوین را در آینده روابط عمومی بررسی نماید. اینکه چگونه این تکنولوژی ها شیوه  مدیریت ارتباطات را در آینده تغییر می دهند. عصر پیشین را دنیای اطلاعات می نامیدند؛ لیکن هم اکنون جهان مملو از اطلاعات شده است. در حال حاضر نه تنها داشتن اطلاعات، ابزار قدرت محسوب می شود بلکه توانایی تحلیل اطلاعات به قدرتی بالاتر از داشتن خود اطلاعات تبدیل شده است. اینکه چگونه می توان از اطلاعات خام، دانش و پول بدست آورد. چگونه می توان با بررسی روند اتفاقات گذشته و حال، آینده را پیش بینی نمود. در ادامه به برخی از کاربردهای تکنیک های متن کاوی و داده کاوی در روابط عمومی پرداخته و ضرورت آشنایی با این دانش را در روابط عمومی مطرح خواهیم کرد.  

 

واژگان کلیدی

متن کاوی، مدیریت یکپارچه اطلاعات، تحلیل اطلاعات

 

1. مقدمه: تبیین مسأله و بیان ضرورت

بیش از 80 درصد حجم اطلاعات در دنیای امروز در قالب متن هستند. الباقی اطلاعات نیز به گونه ای هستند که امکان تولید نسخه متنی از خود را دارند.

حجم وسیع و لحظه به لحظه اطلاعات سبب شده است تا گرد آوری و منظم نمودن اطلاعات (ساخت یافتگی) و سپس کاوش آن اطلاعات منجر به خلق دانش از اطلاعات با استفاده از تکنیک هایی گردند که در علم متن کاوی به آن اشاره می شود. متن کاوی را می توان به عنوان یک روش میان رشته ای برای بازیابی اطلاعات، یادگیری ماشین، آماری1، زبان دانان محاسباتی2و مخصوصا داده کاوی در نظر گرفت.

 

در متن کاوی صدای مشتریان، نظرات آنها، ایمیل ها، اس ام اس ها، بازخوردهای شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای ارتباط مشتریان و... در بانک های اطلاعاتی یکپارچه گرد آوری و ساختاردهی می شوند تا آماده تجزیه و تحلیل گردند. در نهایت الگوریتم های متن کاوی به دنبال آن هستند تا با به کارگیری تکنولوژی های مختلف و الگوهای پیچیده به کامپیوتر کمک کنند تا متن را بفهمد. تکنیک های مختلفی برای متن کاوی پیشنهاد شده است که مهمترین آنها عبارتند از ساختار مفهومی3، کاوش Association rul ها درخت تصمیم گیری، روش های استنتاج قوانین4، همچنین تکنیک های بازیابی اطلاعات برای کارهایی مانند تطبیق دادن سندها، مرتب کردن، کلاسترینگ و.....

 

1-1.  آینده اینترنت به سوی یکپارچگی اطلاعات در عین استقلال و امنیت

در گذشته شاید عجیب به نظر می آمد اگر در فروشگاه ها صندوق دار وجود نداشت، حسابداری در کار نبود. بدون کیف پول خرید می کردید اما از حساب بانکی تان کاسته می شد. اما هم اکنون با وجود تکنولوژی های ارتباطات نزدیک (NFC1) مانند 2RFID و QR Code ها این مساله بسیار عادی شده است. بزودی موبایل ها  وسیله ای جهت تشخیص هویت نیز می گردند؛ به نوعی که بدون نمایش پاسپورت، موبایلتان هویت شما را نشان خواهد داد و حتی پول بلیط هواپیما را پرداخت و در نقش بلیط شما در هنگام عبور از گیت خواهد بود (هم اکنون نیز این کار با تکنولوژی های NFC قابل انجام است). با وجود شهرهای اینترنتی مجازی می توانید خرید کنید، آموزش ببینید. وقتی صورتتان را بچرخانید حالت نمایش صحنه ها در برابر چشمانتان و بر اساس حرکت شما چیده شوند. حتی بر اساس میمیک صورتتان حالت جدیدی بگیرند. در دنیای مجازی همانی خواهید بود که واقعا هستید می توانید اجناس را بخرید، امتحان کنید و فردای همان روز اصل آنرا از درب منزل دریافت نمائید. تا جایی که در اکثر موارد نیازی به جسم ما نخواهد بود. همه چیز در حال کوچک شدن است. نانوربات ها کنترل بخش بزرگی از زندگی را بر عهده می گیرند.  زمانی که اسکنرهای سه بعدی همه چیز را  دیجیتالی می کنند. این تغییرات با توجه به تغییرات نوع رسانه ها و ابعاد آنها روی همه چیز تاثیر خواهد گذاشت. این قدری ترسناک است زیرا روحی رباتیک خواهیم یافت.

 

اما همه و همه این ها با ظهور تکنیک های داده کاوی رنگ و بوی دیگری می یابند. وقتی ماشین از ما یاد بگیرد، وقتی آینده را از روی عملکرد خودمان و دیگران پیش بینی کند، این دنیاهای مجازی، زمان را نیز به بازی خواهند گرفت.

 

در این دنیا تکنولوژی های XML رشد وسیعی خواهند یافت. دیگر PDF ها وسیله ای برای انتقال محتوا نخواهند بود و تنها کاربران با ترکیب برخی از پی دی اف ها کتاب های مورد علاقه خودشان را خواهند ساخت. در این دنیا محتوای مورد علاقه هر کاربر به سرعت و با کمک موتورهای جستجوی مفهومی که بر اساس تکنولوژی های متن اوی کار می کنند؛ در اختیار وی قرار می گیرد. موبایل و تکنولوژی های بیسیم به سرعت باور نکردنی رشد خواهند نمود و با وجود تکنولوژی های 4G موبایل، دیگر محدودیتی در پهنای باند نخواهد بود. بزودی شارژرهای خسته کننده سیمی حذف خواهند شد و همه دستگاه ها به صورت بیسیم شارژ خواهند شد. ارتباطات آنلاین توسعه باور نکردنی می یابند به نوعی که هر فرد جامعه خود را خواهد ساخت و کسی که بتواند دیگران را به مشارکت ترغیب کند؛ برنده خواهد بود وگرنه آنها خودشان سایت خود را خواهند ساخت.

 

سرویس های بر مبنای موقعیت3 جغرافیایی (GPS) رشد زیادی می کنند. به نوعی که بسیاری از سرویس های اینترنتی موبایل، خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر تغییر داده و سرویس های جدیدی را بر اساس موقعیت جدید وی به او پیشنهاد می کنند. تلویزیون های اینترنتی همانند تلویزیون های 3D رشد محسوسی خواهند داشت و به زودی جای شکل فعلی ماهواره ها را خواهند گرفت. از آنجا که حداقل %25 اشیا به اینترنت متصل خواهند بود، دیگر توسط انسان ها کنترل نخواهند شد و ارتباطات ماشین با ماشین فراگیر خواهد شد.

 

سیستم های عامل ابری جای سیستم عامل های فعلی را خواهند گرفت. به هر میزان سرعت و حافظه که بخواهید در اختیار دارید. هر چه کمتر مصرف کنید کمتر پرداخت می کنید. فلذا در هزینه ها صرفه جویی خواهید داشت.

 

1-1-1. دنیای کارت ها

 

 

شکل 1-1

یکی از تغییرات که هم اکنون نیز موج آن شروع شده است، بر روی طراحی گرافیک خواهد بود. به خاطر بیاورید بسیاری از امور روزمره ما از کودکی با کارت ها سر  و کار داشته است. کارت تلفن، بن های تخفیف، کارت ویزیت، کوپن ها همه و همه یاد آور دنیای کارت های ما در گذشته است. طراحی های جدید نیز به این سمت روی آورده اند. طراحی ها بر اساس ساختارهای شبکه ای و کارت هایی که در این ساختارها جای می گیرند تغییر می یابند.

 

به عنوان مثال اخبار بر اساس کارت هایی که بر اساس افرادی که این اطلاعات را می خوانند، اخبار مورد علاقه دوستانمان، شهر و کشور انتشار خبر و هدف خبر چیده و به ما نمایش داده می شوند. ( شکل 1-1)

 

شکل 1-2

به عنوان مثال سایت های توئیتر1 و گوگل2 نسخه کارتی خود را ارائه داده اند. (شکل1-2) کارت های عکس، نمایشگر ویدئو، کارت های خلاصه (محتوای خبر، بلاگ، مقالات، محصولات، رستوران ها و....) این کارت ها صفحات   وب را به کارت هایی کاربردی تبدیل می کنند.

 

1-2. آینده روابط عمومی، بسوی مدیریت یکپارچه اطلاعات

آنچه واضح است دنیای آینده روابط عمومی به مفاهیم ذیل گره خورده است:

آینده روابط عمومی مملو از سرویس های جدیدی است که بسیاری از آنها بر مبنای فناوری اطلاعات خواهند بود.

    آینده جهان و بالتبع آن، آینده روابط عمومی، جنگ بر سر استعدادهاست.

    افزایش روز افزون رسانه های مختلف که همگی با هم به صورت یکپارچه متصل خواهند شد.

    تغییر ارزش های سازمانی.

    حجم سرمایه گذاری بر متخصصانی که در خانه کار می کنند بالا خواهد رفت.

    سرمایه گذاری روی ساختارهای جدید ارتباطاتی افزایش می یابد.

    توجه به نیاز مشتری افزایش می یابد و بازدهی اقتصادی منوط به ایجاد ساز  و  کارهای جدید جهت بهبود روابط نزدیک با مشتری می گردد.

 

در این دنیای جدید، سرویس هایی مانند:

Call Center, CRM, Online web Services, Survey و...

بلوغ چشمگیری خواهند نمود و برداشت اطلاعات از آنها و تجزیه و تحلیل آن اطلاعات در اهمیت قرار  می گیرد. در اینجا تکنولوژی های متن کاوی عرصه حضور می یابند.

بلوغ تمامی رسانه های اجتماعی، سیستم های ارتباط با مشتریان، سیستم های هوش تجاری، سیستم های تبلیغات ایمیلی، وب سایت ها، سایت های خبری، رسانه های صوتی و تصویری، رسانه های همراه و موبایل همه و همه وابسته به علمی خواهد بود که از آن به متن کاوی یاد می کنند.

 

1-3. متن کاوی و یادگیری ماشین

متن کاوی از تکنیک های بازیابی اطلاعات، استخراج اطلاعات همچنین پردازش زبان طبیعی3 استفاده می کند و آن ها را به الگوریتم ها و متدهای KDD، داده کاوی، یادگیری ماشین و آماری مرتبط می کنند. 

یادگیری ماشین، یک ناحیه هوش مصنوعی است که با ایجاد تکنیک هایی امکان یادگیری به وسیله تحلیل مجموعه های داده ای4 را به کامپیوترها می دهند. تمرکز  این روش ها روی داده سمبولیک است. آماری که پایه اش در ریاضیات است و با آنالیز داده های تجربی سر   و کار دارد. پایه آن تئوری آماری است. در این تئوری عدم قطعیت5 و شانس6 به وسیله تئوری های احتمال مدل می شوند. امروزه بسیاری از روش های آماری در فیلد KDD استفاده می شوند.

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه نحوه کار آنها را توضیح دهیم: ابتدا متون به شیوه های مختلف از دل مقالات و رسانه های مختلف بازیابی می شوند و با انجام یک سری پردازش های اولیه و پاکسازی متون، آنها را به متنی یکدست و تمیز تبدیل می نمایند.1 برای کاهش دادن سایز دیکشنری و ابعاد توصیف اسناد یک مجموعه می توان از روش های فیلترینگ، ریشه یابی2، مترادف ها استفاده و نیز حذف حروف اضافه و... برای کاهش دادن مجموعه کلماتی که اسناد را توصیف می کنند، استفاده کرد. سپس با شمارش همه کلمات باقی مانده، وزن هر کلمه در هر سند و در کل اسناد شناسایی می شود.

 

با تشخیص وزن کلمات یکی از معضلات یعنی یافتن کلمات کلیدی هر متن تسهیل می گردد. در مرحله بعد با بکارگیری ویژگی های زبان طبیعی خصوصیات هر کلمه تعیین می گردد که اسم، فعل، قید زمان یا مکان و... باشند. در ادامه کلمات کلیدی متون شناسایی می شوند که مشخص می کند هر متن اشاره به چه اشخاصی دارد، در چه زمان و مکانی اتفاق افتاده است و درباره چه چیزی صحبت می کند. با کنار هم گذاشتن جواب این سوالات در اسناد مختلف می توان به شباهت اسناد پی برد. به این ترتیب اسناد هم گروه و شبیه شناسایی می شوند. در اینجاست که می توان کلمات کلیدی اسناد بزرگ را شناسایی نمود، با کمک زبان طبیعی آن را خلاصه نمود، اسناد را طبقه بندی و اسناد مرتبط را شناسایی کرد.

 

 پس از این مراحل اسناد عظیم و بی نظم، تبدیل به اسناد منظم و طبقه بندی شده می شوند، با بررسی موضوعات خاص در این اسناد و بررسی روند انتشار اطلاعات می توان آینده آن موضوع را تخمین زد.

 به عنوان یک نمونه عملیاتی در یک پروژه تحقیقاتی که توسط نویسنده بر روی 380  عدد از رسانه های فارسی زبان صورت گرفته است؛ کلیه کلمات اخبار در بازه زمانی ژوئن 2012 الی ژوئن 2013 و توسط سیستم های هوش مصنوعی طراحی شده، جهت بازیابی اطلاعات شمرده شده است . برخی از نتایج در جدول (1) آمده است.

 

از این اطلاعات می توان نتایج زیادی گرفت. به عنوان مثال یک مدیر رسانه از کشورهایی که تعداد تکرار نزدیک به یکدیگر دارند می تواند دریابد این دو کشور در خبر های بسیاری با هم به کار رفته اند و یا بالعکس. همین طور تعداد تکرار، یکی از پارامترهای اصلی در تشخیص وزن کلمه و میزان اهمیت آن در رسانه ها و در بازه های زمانی خاص است. برای یک مدیر بازاریابی، پر تکرار شدن نام یک محصول خاص و یا هم وزن شدن آن با محصولات دیگر می تواند نشانه ای از رشد بازار آن محصول در آینده نزدیک باشد.

  

جدول (1) : بیشترین تعداد تکرار نام کشورها

(میانگین یکساله 2012ـ2013)

 

1-4. چگونه یک روابط عمومی می تواند

از نرم افزارهای متن کاوی استفاده نماید؟

 

نرم افزارهای متن کاوی در یک نگاه کلی قابلیت های زیر را دارند:

    قادرند با الگوریتم های مختلف و الگوهای متفاوت اطلاعات ساخت نایافته3 مانند اخبار، ایمیل ها، پیامک ها و... را که به صورت پراکنده در سرویس های مختلف و به اشکال مختلف قرار دارند گرد آوری و در بانک های اطلاعاتی به صورت منظم و ساخت یافته تبدیل نمایند.

 

    با استفاده از تکنیک های خوشه بندی، خلاصه سازی و تگ گذاری داده کاوی، اطلاعات به داده های ارزشمندی تبدیل می شوند.

 

    با بکار گیری این تکنیک ها می توان مفهوم و خلاصه هر متن را به صورت اتوماتیک استخراج نمود.

 

    بر اساس مفاهیم استخراج شده می توان اطلاعات اولیه را دسته بندی نمود و در جهت پاسخگویی مشتری و یا تصمیمات کلان سازمانی استفاده نمود.

 

بدین صورت اطلاعاتی که سیستم های روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغاتی به صورت پراکنده بدست می آورند به اطلاعات مهم و حیاتی که مسیر سازمان را مشخص می کنند مبدل می گردند. بدین منظور نرم افزارهای متن کاوی قادر خواهند بود:

    اطلاعات رسانه ها، مانند ایمیل، خبر، صدا، تصویر، ویدئو، تلویزیون، تلفن  و... در بانک های متمرکز جهت آنالیز متنی تجمیع نمایند و همه انواع داده ها اعم از صوت  و  تصویر را در قالب داده های متنی قابل جستجو گرد آوری نمایند.

 

    با بررسی و کنترل اطلاعات لحظه ای بدست آمده از سیستم های مختلف مانند بازخورد پیامک ها، ایمیل ها، انتقادات و پیشنهادات مشتریان و... کمپین های تبلیغاتی، اطلاعات را به صورت همزمان تحلیل و مدیران روابط عمومی و بازاریابی را در تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات واقعی از جامعه یاری رسانند.

 

    این نرم افزارها قادر خواهند بود با تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه فعالیت های کاربران عضو در رسانه های اجتماعی سازمان ها و شرکت ها، نظر مخاطبین را درباره موضوعات مختلف تخمین بزنند.

    با بررسی روندهای خاص از اطلاعات بدست آمده در رسانه ها و با بررسی روند اجرا و پاسخ های واصله، آینده بازارها و آینده تصمیمات خاص را پیش بینی نمایند.

    به مدیران جهت اخذ تصمیمات به موقع و جهت دستیابی به درآمد بالاتر سازمان کمک های اساسی نمایند.

بر اساس نظرسنجی های بدست آمده کاربرد متن کاوی در حوزه های مذکور در جدول (2)  بیشتر مشهود است.

 

جدول (2) : کاربردهای متن کاوی در حوزه ها

 

جدول (2) نشان می دهد حوزه روابط عمومی  و بازاریابی یکی از مهمترین کاربران تکنولوژی های متن کاوی بوده و خواهند بود. دلیل آن نیز بسیار واضح است زیرا این دو حوزه بیشترین میزان ارتباط با جامعه را داشته و تحلیل بازخوردهای عمومی و سازمانی در کنار تحلیل رسانه ها از وظایف تکنولوژی های متن کاوی است.

بیشترین کاربردهای متن کاوی در حوزه های ارتباطی در جدول (3) اشاره شده است:

 

 جدول (3) : کاربردهای متن کاوی

در حوزه های ارتباطی

 

با کمک داده کاوی مشتریان خود را بهتر می شناسید. اینکه آنها راجع به چه چیزی صحبت می کنند و چه احساسی نسبت به آن دارند. کارمندانتان را قوی تر می نمائید، آنها نه فقط بعضی مواقع، بلکه با داشتن دانش صحیح و به موقع در اکثر مواقع با درایت بیشتری تصمیم خواهند گرفت. رقیبانتان را تحت کنترل می گیرید. اینکه روی چه چیزی کار می کنند و درباره چه چیزی صحبت می کنند. با ترکیب محتوای ساخت نیافته و اطلاعات با ارزش سازمانی، تحلیل های هوشمندانه ای خواهید داشت.

 

با بکارگیری تکنیک های متن کاوی و داده کاوی می توان میزان فروش را تا حد زیادی بالا برد. به عنوان مثال می توان با بررسی سفارشات کاربران در دوره های زمانی خاص و مقایسه آنها با یکدیگر، پیش بینی نمود کاربری که از کالای خاص خریداری کند با احتمال بالا از چه کالای دیگری خوشش خواهد آمد.

 

در صورتی که میزان علاقه مشتریان را در خرید بعدی بدانیم مشخص است که شانس فروش را تا چه حد بالا برده ایم. این کار با داده کاوی روی سفارشات مشتریان، طبقه بندی آنها بر اساس همه جزئیات و همین طور متن کاوی نظرات مشتریان بدست می آید. به راحتی با دسته بندی سفارشات می توان محصولات را دسته بندی نمود (شکل 1-3) و کالاهایی که به همراه کالای خاص خریداری شده را مشخص نمود، سپس با مقایسه سفارشات مشتریان مختلف، احتمال خرید سایر کالاها را پس از خرید کالای خاص محاسبه نمود. فرض کنید به مشتری پیشنهاد خرید کالایی را می دهید که در لیست خرید خود داشته است و اشتباها فراموش کرده آنرا خریداری نماید.

 

مطمئناً با توسعه تکنولوژی و اضافه شدن اطلاعات موقعیت جغرافیایی1 و سرویس های نوظهور موبایل، امکان تحلیل اطلاعات نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

 

شکل 1-3

از دیگر کاربردهایی که بسیار دیده می شود، تعیین کلمات کلیدی متون بر اساس وزن کلمات است (شکل 1-4). این مورد در برخی از سایت ها نشان دهنده اهمیت و وزن کلمات در کلیه مقالات و اخبار آن سایت می باشد. (در تعداد کمی از سایت ها این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود و عموماً سایت هایی که این شکل ابری را توسعه می دهند، بر اساس ترکیب کلمات کلیدی است که مدیران وب سایت ها برای اخبار و کلمات مشخص می کنند).

 

تصاویر 1-3 و 1-4 نمایشی از تصویر سازی های2 رایج جهت نمایش بهتر خروجی های متن کاوی و داده کاوی هستند. که ممکن است نمونه آنها را در به تصویر کشیدن ارتباط دوستان در شبکه های اجتماعی و ... دیده باشید.

 

 

 

شکل 1-4

در اینجا هر کدام از داده ها با وزن (ضریب احتمال) خاصی با داده دیگر در ارتباط است که روی خط رابط مابین آن دو نوشته می شود. (شکل 1-5) در دنیای داده کاوی این گراف ها فضای برداری را به نمایش می گذارند تا کاربر نهایی راحت تر روندهای3 خاص مورد نظر را بیابد.

 

 

 

شکل 1-5

از کاربردهایی که به صورت روزمره درگیر آن هستید، سرویس دهنده های ایمیل و موتورهای جستجوگر هستند.

    شما بدون اینکه بخواهید وقتی ایمیل خود را باز می کنید ناخواسته تبلیغاتی درباره متن هر نامه ای که باز می کنید را در کنار ایمیل های خود می بینید.

    سرویس دهنده های ایمیل به صورت اتوماتیک از روی متن یک ایمیل تشخیص می دهند که این یک هرزنامه است.

    برخی از اخبار به صورت اتوماتیک توسط موتورهای جستجو در طبقه بندی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... قرار می گیرند.

    وقتی در گوگل جستجو می کنیم و کلمه ای را اشتباه تایپ می کنیم، نگارش صحیح آنرا به ما یاد آوری می کند.

    نتایج در جستجوی گوگل بر اساس علاقه مندی های کاربران دیگر برای ما مرتب می شود.

    و هزاران کاربرد دیگر که در حوزه های پردازش صدا و تصویر مانند شنود مکالمات تلفنی و رصد برنامه های ماهواره ای و... .

 

1-5. ضرورت آشنایی روابط عمومی ها با مفاهیم

متن کاوی، داده کاوی و وب کاوی

همانطور که گفته شد؛ عصر معاصر و دنیای آینده اطلاعات، دنیای استخراج دانش از داده های متنی، صوتی، تصویری، مکانی و... است. کاربرد این تکنولوژی ها در بسیاری از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری آشکار شده است. شرکت ها به سرعت در حال تجمیع اطلاعات پیشین و کنونی خود و کاوش اطلاعات جهت راه اندازی سیستم های تصمیم یار مبتنی بر دانش واقعی هستند. مهمترین نتایج این سیستم ها در اخذ تصمیمات صحیح، رضایت مشتریان (با پیش بینی آنچه مشتری در ذهن دارد) و افزایش سود صاحبان سهام است.

 

هم اکنون نیز بسیاری از روابط عمومی ها از برخی سیستم های متن کاوی و داده کاوی استفاده می کنند مانند سیستم های اتوماتیک رصد رسانه ها و اخبار که با کاوش اخبار در رسانه های مختلف، امکان تحلیل را به مدیران و کارشناسان روابط عمومی ارائه می دهند.

 

مدیران و کارشناسان روابط عمومی و بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین کاربران سیستم های داده کاوی و متن کاوی، بایستی آشنایی کافی با این علم داشته باشند تا بتوانند بهره برداری های لازم را از کاربردهای آن در افزایش بهره وری سازمانی داشته باشند.

 

2. نتیجه گیری

در این مقاله، با مقدمه ای بر آینده فضای مجازی و اینترنت، تصویری از آینده پیش رو و نقاط مشترک آن با آینده روابط عمومی الکترونیک را بررسی نمودیم؛ سپس با معرفی متن کاوی در روابط عمومی، به جایگاه آن در آینده روابط عمومی پرداختیم. در ادامه با معرفی برخی از کاربردهای عملیاتی آن در دنیای معاصر و اینترنت، به نقش آن در توسعه تصمیمات هوشمندانه مدیریتی پرداختیم. روابط عمومی به عنوان یکی از کلیدی ترین کاربران حوزه متن کاوی در آینده نزدیک می بایست با کاربردهای این علم و چگونگی پیاده سازی آن در سازمان آشنایی کافی داشته باشد.

 

منابع:

[1]     Tom Reamy, Upcoming: “Text Analytics World”, http://www.textanalyticsworld.com/pdf/Future_directions.pdf, 2012

[2]     Cyrus Dehghan, “A Multilingual Text Mining Application Applied to Persian Online NewsArticles,2013

[3]     Vidhya. K. A & G. Aghila, July-December 2010, “Text Mining Process, Techniques and Tools : an Overview”, International Journal of Information Technology and Knowledge Management, Volume 2, No. 2, pp. 613-622

[4]     R. Feldman and I. Dagan. Kdt – “knowledge discovery in texts. In Proc. of the First Int. Conf. on Knowledge Discovery (KDD)”, pages 112–117, 1995.

[5]     M. Rajman. “Text Mining, Knowledge extraction from unstructured texual data”. Proc. of EUROSTAT Conference, Francfort (Deutchland), may, 1997

[6]     “Why NewspaperMedia?They Add Value For Advertisers” (2010 ),[available at] http://www.naa.org/Trends-and-Numbers/~/media/NAACorp/Public%20Files/TrendsAndNumbers/whynewspapermedia.ashx

[7]     “Steve Jobs and the Future of Newspapers”(2011) ,[available at] http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203476804576616871489146878.html

[8]     Michael Gorman, “Atheer Labs wants to make its augmented reality glasses a reality on Indiegogo”,Dec 2013 [at] http://www.engadget.com/2013/12/19/atheer-labs-smart-glasses/

[9]     Tal Givoly, “The future is already here! Or is it?, Apr 2011” [at] http://www.givoly.com/2011/04/26/the-future-is-here/

[10]    David Brain, “PR Thinking is the Future of Advertising and Vice Versa”, Nov 2013 [at] http://www.edelman.com/post/pr-thinking-is-the-future-of-advertising-and-vice-versa/

[11]    Dr. Astro Teller, Tiffany Shlain and 22 others, “What is the future of the Internet?”, 2013 [at] http://curiosity.discovery.com/question/internet-future

 

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  مرجعیت رسانه‌ای


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  فرسودگی روابط‌عمومی


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد